Autobanden XL
1. Algemeen
2. Winterbanden
3. Klassieke banden
4. Caravanbanden
5. De nieuwe autoband: velig, zuinig en stil
6. Bandensspanningstabel aanhangwagens en caravans
1. Algemeen
1.1 Wat wordt er bedoeld met de verschillende aanduidingen op de band?
1.2 Waarom nieuwe of minder versleten banden achteraan monteren?
1.3 Mag ik verschillende banden monteren?
1.4 Zijn mijn banden versleten?
1.5 Hoe verleng ik de levensduur van mijn banden?
1.6 Welke bandenspanning?
1.7 Moet ik bij elke bandenwissel het ventiel vervangen?
1.8 Beïnvloedt de profieldiepte het functioneren van de band?
1.9 Wanneer moet ik van zomer naar winterband wisselen?
1.10 Waarom verandert het rijgedrag bij montage van winterbanden?
1.11 Kan ik winterbanden ook in de zomer gebruiken?
1.12 Zin en onzin van stikstofvulling in banden?
1.13 Hoe oud mogen banden zijn?
1.1 Wat wordt er bedoeld met de verschillende aanduidingen op de band?
Voorbeeld: 185 / 60 / R14 86 S
185 Breedte van de band in mm
60 Dit is de hoogte van de band weergegeven in een percentage van de breedte
R Tegenwoordig worden er voor auto's enkel met Radiale banden geleverd (opbouw van de band)
14 Buitendiameter van de velg, uitgedrukt in inch (2,54 cm)
86 Draagvermogen (gewicht)
S Snelheidsindex: dit geeft de maximale snelheid aan wat met de band mag worden gereden
(het is wettelijk verplicht de auto uit te rusten met een band die voldoet aan de maximale snelheid die de auto kan gaan rijden.)
Snelheidsindex:
M 130 |
R 170 |
H 210 |
N 140 |
S 180 |
V 240 |
P 150 |
T 190 |
W 270 |
Q 160 |
U 200 |
Y 300 |
Li = draagvermogenindex Kg = draagvermogen van een band
|
1.2 Waarom nieuwe of minder versleten banden achteraan monteren?
Tests hebben aangetoond dat het veel gemakkelijker is om de vooras onder controle te houden dan de achteras. Vooral bij voorwielaandrijving slijten voorbanden doorgaans sneller dan achterbanden.
Wat gebeurt er met nieuwe voorbanden op een gladde weg?
Het gedrag van de auto verandert, omdat het evenwicht tussen voor en achter wordt omgekeerd. De bestuurder, die eraan gewend is dat de auto aan de voorkant minder grip heeft, komt dus voor een verrassing te staan. Op een gladde weg zal de achterkant eerder wegglijden dan de voorkant van de auto. De bestuurder heeft geen enkele mogelijkheid om de achteras onder controle te krijgen en heeft dan de neiging om opnieuw gas te geven. Het risico hiervan is dat de auto 'achterstevoren gaat'. Alleen een zeer ervaren bestuurder weet hiermee om te gaan.
Wat gebeurt er met nieuwe achterbanden op een gladde weg?
Het gedrag van de auto is gelijk aan het gedrag dat de bestuurder kende voordat de banden werden gemonteerd omdat het evenwicht in de grip gelijk is. De grip van de achteras wordt beter en de bestuurder kan zijn auto zonder problemen onder controle houden en de auto besturen door het gas los te laten en door het stuur met de bocht mee te draaien.
Wij adviseren om de banden met het meeste profiel achter te plaatsen voor een betere grip in de bochten en meer veiligheid.
1.3 Mag ik verschillende banden monteren?
In Nederland mogen op één wielas verschillende merken banden gemonteerd worden. Wel moet u er rekening mee gaan houden dat het in sommige Europese landen verplicht is hetzelfde merk, maat, gebruikscategorie (zomer / winter) en snelheidsindex op één wielas te hebben.
1.4 Zijn mijn banden versleten?
U kunt aan de slijtagegraad- indicatoren in de hoofdprofielgroeven zien wanneer uw banden vervangen moeten worden. Slijtagegraad-indicatoren zijn kleine verhogingen in de groeven van het profiel. Als de dikte van het rubber gelijk is met deze verhoging (wettelijke limiet van 1,6 mm) moeten de banden verwisseld worden. Doet u dat niet, dan bent u in overtreding en brengt u uw eigen veiligheid (en die van andere weggebruikers) in gevaar.
Wij raden u nadrukkelijk aan deze limiet niet af te wachten. Versleten banden op een nat wegdek vergroot de risico's van aquaplaning. Met alle risico’s van dien. Om vertrouwd onderweg te zijn in ieder weertype adviseren wij uw banden te verwisselen als er nog 3,5 mm profieldiepte resteert.
1.5 Hoe verleng ik de levensduur van mijn banden?
Controleer de spanning van de banden één keer per maand. Vooral voordat u een langer traject met een hogere snelheid gaat afleggen. Een juiste bandenspanning verlengt de levensduur van uw banden en verhoogt uw veiligheid. Deze controle dient 'koud' te worden uitgevoerd (na minder dan 3 km te hebben gereden). Vergeet bovendien het reservewiel niet! Uitgangspunt bij de reserveband is: 0.5 bar meer bandenspanning dan in de gewone band.
Balanceren
Het balanceren van uw banden is een andere nuttige tip. Door de banden te balanceren vermindert u trilling en voorkomt u onnodige slijtage van de band. Bovendien spaart u onderdelen voor de ophanging, de stuurinrichting en de lagers. Balanceren voorkomt ook trillen van het stuur.
Ventiel
Wanneer u een band vervangt, dient u ook het ventiel te vervangen. Dit zorgt voor de luchtdichtheid waardoor uw band langer op spanning blijft.
Slijtageprofiel
Als uw banden niet helemaal correct onder uw auto staan, vertonen ze een onregelmatig slijtageprofiel en zal de band eerder vervangingen moeten worden. Laat dus altijd uw auto uitlijnen bij een onregelmatige slijtage.
1.6 Wat is de juiste bandenspanning?
De juiste bandenspanning is van belang voor veiligheid en levensduur en dient koud gecontroleerd te worden. Controleert u uw banden warm? Tel dan 0,3 bar op bij de aanbevolen spanning. Een keer in de maand uw bandenspanning controleren en aanpassen verlengt de levensduur van de banden.
Verlies van spanning kan verklaard worden door:
Een natuurlijk verlies (banden laten altijd een klein beetje lucht door).
Kleine gaatjes die, bij een tubeless band, niet direct leiden tot een lekke band, maar op termijn wel blijvende schade aan de band kunnen toebrengen.
Daling van de omgevingstemperatuur,
Wat is de juiste bandenspanning als ik een caravan of aanhanger monteer?
Verhoog de normale bandenspanning van uw achterbanden met 0,4 bar (koud). Voor de banden van uw caravan of aanhanger gelden de adviesspanning van de fabrikant. Zijn die niet te vinden? Zorgt dan voor een spanning van 3 bar (koud).
1.7 Moet ik bij elke bandenwissel het ventiel vervangen?
Ja. Het ventiel zorgt voor de luchtdichtheid van de band en is daarom een zeer belangrijk onderdeel. Het ventiel slijt doordat uw met uw auto(banden) rijdt. Het zou jammer zijn om uw veiligheid of de levensduur van uw banden op het spel te zetten omdat u wilt besparen op de prijs van een ventiel. Let er bij uw bandenspecialist daarom goed op dat hij tegelijk met de banden ook de ventielen vervangt.
1.8 Beïnvloedt de profieldiepte het functioneren van de band?
Ja. Ondanks de verdere toename van elektronische veiligheidssystemen zoals ESP, ABS en traction control, blijven uw banden de meest bepalende factor in het contact tussen auto en wegdek. Het functioneren van banden wordt sterk beïnvloed door de profieldiepte.
De beste prestaties worden neergezet door banden met een volledig nieuw profiel. Nieuwe banden hebben, afhankelijk van type, tussen 9.5 en 7 mm profiel. Dit profiel zorgt voor optimale eigenschappen onder wisselende weersomstandigheden. Naarmate het profiel verder afslijt zullen die goede eigenschappen verminderen en dit is voornamelijk merkbaar in kritische situaties. Zo kan de remweg op een nat wegdek van een versleten band al snel twee keer langer zijn dan die van een band met volledig profiel.
Ook neemt de kans op aquaplaning aanzienlijk toe als de band versleten is. De wettelijke minimale profieldiepte is voor alle personenwagenbanden in Europa 1,6 mm. Deze minimale grens is bereikt als de slijtagegraad- indicatoren in de profielgroeven op gelijke hoogte zijn met de profielblokken, maar het is beter de banden bij uiterlijk 2 mm te vervangen. Voor brede, lage sectiebanden wordt een vervangingsgrens bij 3,5 mm aanbevolen en bij winterbanden wordt de slijtagegrens al bereikt bij 4 mm restprofiel. In de groeven van deze banden zijn daarom "winter wear indicatoren" (WWI) aangebracht die u erop attenderen dat deze banden niet meer de beste winterprestaties kunnen garanderen.
1.9 Wanneer moet ik van zomer- naar winterband wisselen?
Bij temperaturen beneden 7 graden celcius hebben winterbanden een kortere remweg op natte wegen dan zomerbanden. Het loopvlakrubber blijft bij lage temperaturen ook elastischer en daarom is een optimale grip op sneeuw en ijs gegarandeerd. Uitgaande van een gemidelde temperatuur van 7 graden celcius kunt u – in Nederland - uw winterbanden het best laten monteren aan het eind van september. Het monteren van uw zomerbanden kan het best in april. U rijdt dus met winterbanden als de "R" in de maand zit.
1.10 Waarom verandert het rijgedrag na de montage van winterbanden?
Een moderne winterband heeft geen mindere wegligging dan een zomerband. Wel is er een verschil tussen een nieuwe band en een versleten band. Vaak worden stuggere zomerbanden met hoge snelheidscodering vervangen door soepelere winterbanden. U zult merken dat zo'n band zichzelf perfect stabiliseert. Het is een ander bekend gegeven dat de wegligging verandert als onder één auto met zowel zomer- als winterbanden wordt gereden. We raden daarom aan om altijd op vier gelijke banden te rijden voor de beste wegligging.
1.11 Kan ik winterbanden ook in de zomer gebruiken?
Ja, met winterbanden kunt u wel in de zomer rijden, maar u moet rekening houden met een iets snellere slijtage en een licht verminderde stabiliteit gedurende deze periode. Het lamellenprofiel is namelijk flexibeler (geeft meer grip op sneeuw en ijs) dan van een typische zomerband. U kunt daar echter zelf veel aan doen door de bandspanning regelmatig te controleren en op het juiste niveau te houden en de banden elke 7.500 - 10.000 km van vooras naar achteras en vice versa te wisselen
1.12 Zin en onzin van stikstofvulling in de band?
In kranten en bladen staan regelmatig berichten over het vullen van banden met zuivere stikstof in plaats van lucht. Zijn dat indianenverhalen?
Enkele feiten:
- Banden zijn niet potdicht. De inhoud verdwijnt langzaam door het rubber naar buiten, een verschijnsel dat diffusie heet.
- De aansluiting van de band op de velg is niet perfect. Deze aansluiting is zeer afhankelijk van de conditie van de velg. Denk aan roest en oneffenheden van andere origine, zoals bijvoorbeeld een schade door het raken van een stoeprand. Ook de kwaliteit van de montage speelt hierbij een grote rol.
- Het ventiel is het volgende zwakke punt en een mogelijke route waarlangs de vulling van de band zou kunnen ontsnappen.
-
De ons omringende lucht, waarmee we normaliter onze banden op druk brengen bestaat voor 79% al uit stikstof en het restant is vrijwel geheel zuurstof.
Argumenten voor de zin van zuivere stikstof, zijn de volgende:
-
De snelheid van de diffusie van zuurstof door het rubber van een band is ongeveer vijf maal zo groot als de snelheid van diffusie van stikstof door het rubber van diezelfde band. Zuurstofmoleculen zijn namelijk kleiner dan stikstofmoleculen.
-
Zuurstof is een reactieve stof die zich - in tegenstelling tot stikstof - makkelijk bindt met het rubber van de band en het metaal van de velg, een proces dat wij kennen als oxidatie of roesten. En dit leidt op termijn ook tot drukverlies in de band.
-
Als gevolg van bovenstaande zou de met stikstof gevulde band beter op spanning blijven. En in theorie klopt dat ook inderdaad.
-
Besef wel dat het vele maanden duurt voordat diffusie merkbaar is.
-
Daarnaast is drukverlies door een verminderde aansluiting van de band op de velg en het ventiel een grotere boosdoener dan diffusie.
-
Bandenfabrikanten spreken geen voorkeur uit over het toepassen van stikstof dan wel lucht. Banden zijn bovendien ontworpen om met lucht te worden opgepompt.
-
Door regelmatig uw bandenspanning te meten en te corrigeren is diffusie eigenlijk geen probleem.
-
Lucht is overal en ruim voorhanden. Stikstof moet u bij ene garage halen en kost geld.
Samenvatting en conclusies:
- Stikstof in uw banden is in theorie de beste remedie tegen diffusie.
- Het toepassen van stikstof is echter niet eenvoudig, niet altijd en overal vol te houden en bovendien relatief kostbaar.
- In de praktijk is de toepassing van lucht vrijwel net zo goed.
- Lucht is bij elk tankstation en via elke voetpomp overal en ruim voorhanden en bovendien gratis.
- Van essentieel belang voor de levensduur van de banden en Uw veiligheid is een regelmatige controle van de bandenspanning
- Het toepassen van stikstof kan en mag nooit een reden zijn om grotere intervallen tussen de controles aan te houden.
1.13 Hoe oud mogen banden zijn?
Elk rubberproduct, dus ook een band, is onderhevig aan veroudering. Bij de fabricage van banden wordt er vanzelfsprekend rekening mee gehouden, dat de producteigenschappen een bandenleven lang praktisch onveranderd moeten blijven. Speciale mengsels en vulstoffen zorgen ervoor, dat veroudering tot een minimum beperkt blijft en het oorspronkelijke niveau praktisch niet verandert.
Monteer nooit gebruikte banden zonder hun voorgeschiedenis te kennen. Banden verouderen zelfs wanneer ze nooit of incidenteel gebruikt zijn. Laat daarom uw oude banden controleren door een bandenspecialist om er zeker van te zijn dat ze nog geschikt zijn voor verder gebruik. Extra aandacht verdienen banden gemonteerd op caravans en reservebanden: zij kunnen oud of verouderd zijn. Het wordt aanbevolen, deze na 6 jaar te vervangen.
2. Winterbanden
2.1 Zijn winterbanden verplicht?
2.2 Consequenties van het niet gebruiken van geschikte banden.
2.3 Definitie winterband
2.4 Bandengids advies
2.5 Afbeelding van de diverse symbolen
2.1 Zijn winterbanden verplicht?
Winterbanden zijn in Nederland niet verplicht. Houdt er wel rekening mee dat u – ’s winters in bijvoorbeeld Duitsland - wel verplicht bent om winterbanden te voeren. Het Duitse reglement komt er op neer dat motorvoertuigen in Duitsland te allen tijde op de juiste manier uitgerust dienen te zijn. Denk aan geschikte banden, maar ook aan een antivriesmiddel in de ruitenwis-installatie. Controleer voor vertrek de regelgeving in de landen die u bezoekt of doorkruist.
2.2 Consequenties van het niet gebruiken van geschikte banden.
Wanneer een automobilist in Duitsland op basis van het Duits verkeersreglement met ongeschikte banden rijdt riskeert hij een boete van maximaal € 40,-
Bij betrokkenheid bij een verkeersongeval buiten de eigen schuld kan de automobilist medeaansprakelijk worden gesteld, waardoor de schade in sommige gevallen slechts voor 70 tot 80% wordt vergoed door de WA-verzekering. Gebruik van ongeschikte banden kan bovendien worden gezien als ernstige nalatigheid, zodat de all-riskverzekering betaling kan weigeren.
2.3 Definitie winterband
Op dit moment bestaat er echter géén wettelijk voorgeschreven definitie van winterbanden.
Het Duitse verkeersreglement geeft in een bepaling aan dat winterbanden moeten zijn voorzien van de volgende aanduidingen M+S, M&S of M.S. Wel moet men er rekening mee houden dat winterbanden een minimale profieldiepte van 4mm dienen te hebben.
Sommige bandenproducenten gebruiken naast de M+S aanduiding daarom ook het sneeuwvloksymbool. Het gebruik van het sneeuwvloksymbool op een winterband is momenteel alleen verplicht in de Verenigde Staten en Canada. In de EU is het slechts een vrijwillige en niet juridisch verplichte aanduiding.
2.4 Bandengids.nl advies.
Hoewel winterbanden - die op dit moment nog niet met het symbool zijn uitgerust – niet minder hoeven te zijn, adviseren wij met het oog op de nieuwe Duitse StVO en de consequenties voor de automobilisten alleen winterbanden te gaan kopen Met zowel de M+S aanduiding als het sneeuwvloksymbool.
2.5 Waarom winterbanden?
Waarom winterbanden?
Winterbanden hebben veel meer grip in winterse omstandigheden. Niet alleen op sneeuw en ijs, maar u heeft er al wat aan bij lagere temperaturen en op droge wegen. Dus is het voor de eigen en andermans veiligheid een goede zaak om deze zachtere banden soort te monteren in winterse omstandigheden.
- Op een droge weg is de remweg voor een gemiddelde auto zo'n 12 meter; op een natte weg 14 tot 15 meter;
- Op een besneeuwde weg is de remweg voor een auto met winterbanden 30 meter; dezelfde auto op zomerbanden heeft 60 (!) meter nodig.
Winterbanden bieden meer veiligheid op de weg tijdens winterse omstandigheden. Maar waarin verschillen winterbanden van zomerbanden? Een winterband heeft een andere rubber samenstelling dan een zomerband. De samenstelling is aangepast aan de weersomstandigheden. Wanneer de temperatuur daalt, wordt rubber namelijk harder. De aangepaste rubber samenstelling van een winterband blijft flexibel tijdens winterse omstandigheden. Hierdoor profiteert u van een betere grip, comfortabeler weggedrag en optimale veiligheid. Ook het profiel van de winterband verschilt ten opzichte van zomerbanden. Het profiel is voorzien van 'lamellen'. Tijdens het rollen van de band vervormt het profiel en grijpen de lamellen zich vast op het wegdek.
Er valt 23 dagen per jaar enige sneeuw in Nederland. Maar zelfs zonder sneeuw zijn winterbanden veiliger, namelijk vanaf temperaturen onder de 7 graden Celsius.
“Nieuwe zomerbanden zijn veilig genoeg”
Zomerbanden zijn ongeacht hun profieldiepte per definitie niet geschikt voor winterweer. Ze beschikken niet over lameltechniek voor extra grip en hun rubbercompound is gemaakt voor temperaturen boven 7 graden Celsius.
“Met winterbanden kan ik niet snel rijden”
Vroeger waren winterbanden zelden geschikt voor snelheden boven de 190 km/h, maar vandaag de dag zijn er winterbanden voor heel snelle auto’s. Maar in de winter geldt altijd: pas je snelheid altijd aan de weersomstandigheden aan.
“ABS en ESP maken winterbanden overbodig”
Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel. ABS en ESP kunnen niet goed functioneren als er onvoldoende grip is vanwege zomerbanden in de winter. Winterbanden bieden wel grip onder winterse omstandigheden en laten ABS en ESP optimaal functioneren.
“Ik kan geen extra set banden opslaan”
Veel mensen hebben inderdaad geen ruimte om een extra set banden zelf op te slaan. Maar veel dealers en bandenleveranciers bieden tegenwoordig de mogelijkheid aan om zomer- of winterbanden op te slaan.
“Winterbanden zien er niet aantrekkelijk uit”
De nieuwe generatie winterbanden kan probleemloos op aluminium wielen worden gemonteerd – en ook het profiel mag gezien worden!
“Er wordt toch voldoende gestrooid tegen gladheid”
Zelfs wanneer alles optimaal georganiseerd is, kunnen de strooidiensten niet overal en op hetzelfde moment aan het werk gaan. En op wegen die weinig worden bereden, wordt laat of helemaal niet gestrooid.
“Ik ben goed verzekerd”
In de winter is de kans op een ongeval veel groter. Bij een ongeval ben je ongeacht je verzekering een verliezende partij. Als er al niemand gewond raakt, kost het in elk geval tijd en zeer waarschijnlijk ook geld (eigen risico of hogere premie na het ongeval). Verder is de wetgeving in de ons omringende landen aan het veranderen: je kunt aansprakelijk gesteld worden als je auto niet winterklaar is (lees: geen winterbanden).
3. Klassieke banden
Hieronder vind u een omreken tabel voor het terug rekenen naar huidige maten. Voor meer informatie kunt u ook contact opnemen met onze klantenservice.
Omrekentabel van diagonaal naar radiaal | |||||
Diagonaal | Diagonaal | Diagonaal | Radiaal | Radiaal | Radiaal |
Voor 1964 | 1965-1972 | Bias Belted | Serie 80 | Serie 75 | Serie 70 |
590x13 | 600x13 | A78x13 | 165x13 | 165/75x13 | 175/70x13 |
640x13 | 650x13 | B78x13 |
175x13 |
175/75x13 | 185/70x13 |
725x13 | 700x13 | D78x13 | 185x13 | 185/75x13 | 205/70x13 |
590x14 | 645x14 | B78x14 | 155x14 | 175/75x14 | 185/70x14 |
650x14 | 695x14 | C78x14 | 175x14 | 185/75x14 | 195/70x14 |
700x14 | 735x14 | E78x14 | 185x14 | 195/75x14 | 205/70x14 |
750x14 | 775x14 | F78x14 | 195x14 | 205/75x14 | 215/70x14 |
800x14 | 825x14 | G78x14 | 205x14 | 215/75x14 | 225/70x14 |
850x14 | 855x14 | H78x14 | 215x14 | 225/75x14 | 235/70x14 |
590x15 | 600x15 | A78x15 | 165x15 | 165/75x15 | 175/70x15 |
650x15 | 685x15 | C78x15 | 175x15 | 175/75x15 | 185/70x15 |
640x15 | 735x15 | E78x15 | 185x15 | 195/75x15 | 205/70x15 |
670x15 | 775x15 | F78x15 | 195x15 | 205/75x15 | 215/70x15 |
710x15 | 815x15 | G78x15 | 205x15 | 215/75x15 | 225/70x15 |
760x15 | 855x15 | H78x15 | 215x15 | 225/75x15 | 235/70x15 |
800x15 | 885x15 | J78x15 | 230x15 | 225/75x15 | 235/70x15 |
820x15 | 900x15 | L78x15 | 235x15 | 235/75x15 | 255/70x15 |
4. Caravanbanden
De banden van uw caravan vormen een belangrijk onderdeel van uw caravan en verdienen daarom extra aandacht. De slijtage van een caravanband is veelal niet direct zichtbaar en daarom is controle noodzakelijk. De caravanband is ook een belangrijke schakel in het laadvermogen van de caravan. Een juiste bandenspanning draagt bij aan uw veiligheid bij het rijden met een caravan.
Controleer uw caravanbanden
Banden van caravans slijten nauwelijks. Er worden slechts weinig banden vervangen vanwege een afgesleten profilering. Veel banden vertonen op termijn droogtescheurtjes. Lange tijd was dat dus het moment dat een band werd afgekeurd en vervangen. Dit moment is eigenlijk te laat want uit statistieken blijkt dat de kans op een klapband na zeven jaar sterk toeneemt. De grafiek heeft op die zeven jaren een duidelijke knik. Door de Rai en Bovag wordt geadviseerd om banden van caravans op hun zevende levensjaar te vernieuwen. De leeftijd van een band kan op de band zelf worden afgelezen.
In de zogenaamde DOT-code is productiedatum van de band vermeld. Tot en met 1999 bestaat de DOT-code meestal uit 3 cijfers. Deze cijfers hebben betrekking op de week en het jaar van fabricage; de twee voorlaatste posities geven het weeknummer aan en de laatste positie het laatste cijfer van het jaartal.
Bijvoorbeeld:
400 = Week 40 van het jaar 1990 of 1980
179 = Week 17 van het jaar 1989 of 1979 enzovoorts.
Vanaf 2000 wordt de DOT-code in vier cijfers weergegeven, de eerste twee cijfers voor de week en de laatste twee cijfers voor het jaar van fabricage.
Bijvoorbeeld:
2400 = Week 24 van het jaar 2000
0104 = Week 01 van het jaar 2004 enzovoorts.
Uiteraard zal de dealer graag even voor u kijken naar de leeftijd van de band. Bij een Bovag- of Focwa beurt gebeurt dat standaard. Indien de band nog in een goede conditie verkeert, kan het moment van vervanging worden doorgeschoven.
Caravanbanden en laadvermogen
Caravans worden door hun grotere lengte en hun rijkere uitrusting steeds zwaarder en daarom worden er ook zwaardere assen gemonteerd. Omdat het totale gewicht van de caravan gedragen moet worden door slechts twee banden, worden hieraan steeds hogere eisen gesteld. Om deze reden wordt gekozen voor banden die extra zijn versterkt (reinforced).
Door de beperking van de breedte van de wielkast van de caravan volstaat een 'normale' autoband niet meer, speciale uitvoeringen welke worden gebruikt voor lichte bestel-of vrachtwagens bieden dan uitkomst. Deze banden dragen bijvoorbeeld bij een bandenmaat van 185R/14 8PR maar liefst 850 kg per band. Omdat deze banden nauwelijks duurder zijn dan een 'gewone' versterkte autoband is het aan te bevelen om bij vervanging voor deze banden te kiezen, door het royale laadvermogen hoef je dan ook geen beroep te doen op de zogenaamde 10%-regel.
De 10%-regel
Hoewel caravanfabrikanten caravans voorzien van banden met voldoende laadvermogen, komt het nog steeds voor dat caravans zijn uitgerust met banden die het laadvermogen van de caravan niet volledig ondersteunen. In deze gevallen wordt een beroep worden gedaan op de zogenaamde 10%-regel. Deze regel houdt in dat het laadvermogen van de band (fictief) met 10% mag worden verhoogd wanneer de spanning extra (10%) wordt verhoogd. Er wordt dan wel een limiet gesteld aan de maximale snelheid (max. 100 km p/u).
De ANWB heeft de laatste jaren veel aandacht aan de noodzaak van banden met voldoende draagvermogen. Zo wordt bijvoorbeeld in de Kampeer & Caravan Kampioen jaarlijks een overzicht gepubliceerd waarin een groot aantal caravanbanden van nieuwe caravans zijn onderzocht op draagvermogen en leeftijd van de band. Indien je caravan is voorzien van banden die een beroep doen op de 10%-regel, wordt het gebruik hiervan sterk afgeraden. Door de spanning van een band extra te verhogen wordt namelijk de snelheid waarmee kan worden gereden verlaagd. De combinatie spanning, laadvermogen en snelheid vormen een eenheid, zodra u iets aan de één wijzigt verandert de andere mee. Niet doen dus!
Het laadvermogen van de caravanband is belangrijk omdat die moet aansluiten bij de totale asdruk van de caravan. Het gewicht van de caravan moet immers op een veilige manier gedragen worden. Als de caravan van nieuwe banden wordt voorzien is het aan te bevelen om een wat hoger draagvermogen (25 tot 50 kg per band) te nemen. Je hebt zo een extra reserve voor het geval de caravan iets wordt overbeladen (hetgeen veel voorkomt). Teveel reserve is overigens niet verstandig, want door de lagere belasting van de (stuggere) band neemt de veerkracht af en hiermee verminderen weer de rijeigenschappen van de caravan.
Op elke band staat de zogenaamde loadindex van de band vermeld. Deze belastingsindex bestaat uit een getal dat staat voor het draagvermogen in kilo's. Zo staat een loadindex van 90 voor een draagvermogen van 600 kg. De asdruk (totale gewicht van de caravan minus de kogeldruk) mag in dit geval dus 2 x 600 = 1200 kg bedragen. In de tabel in het kader rechts zie je de omrekening van belastingindex naar draagvermogen. Wettelijk mag het draagvermogen van een band worden verhoogd met 10% indien niet harder wordt gereden dan 100 km per uur (10%-regeling).
5. De nieuwe autoband: veilig, zuinig en stil
De Nieuwe Band is een verzamelnaam voor alle autobanden die voldoen aan de strengste kwaliteitseisen. Hierdoor zijn ze niet alleen veilig, maar ook zuinig en stil. Kortom, iedereen gaat er op vooruit!
Veilig
Daar waar uw banden de weg raken, daar gebeurt het. En wordt uw grip op de weg voor een groot gedeelte bepaald. En dus uw veiligheid. Want hoe meer grip een band heeft, des te korter de remweg en des te beter de wegligging. Met De Nieuwe Band stuurt u zeker door het verkeer.
Zuinig
Elke band heeft een rolweerstand. Hoe lager de benodigde kracht om door te rollen, des te lager het brandstofverbruik. Banden die voldoen aan de kwaliteitseisen van De Nieuwe Band hebben een relatief lage rolweerstand. Dat merk u in uw portemonnee. Zo bespaart u al snel tot wel 3% per jaar op uw brandstofverbruik, dat kan oplopen tot wel 100 euro per jaar. Bovendien ontziet u het klimaat. Lager brandstofgebruik veroorzaakt namelijk minder CO2 –uitstoot.
Stil
Het verkeer in nederland is een bron van geluidshinder. Het rollen van de banden over het asfalt produceerd geluid. Als iedereen overstapt op De Nieuwe Band neemt het verkeerslawaai met 2 tot 3 decibel. Dit is een halvering van het lawaai! daarnaast wordt het in de auto meestal ook wat stiller. Wel zo prettig toch?
Bandenspanning
Een te lage of te hoge bandenspanning heeft negatieve gevolgen voor de prestaties van uw banden. Indien uw banden een te lage of te hoge bandenspanning hebben kan dit zelfs de verkeersveiligheid ernstig beïnvloeden. Maar niet alleen de verkeersveiligheid in is het geding ook uw eigen portemonnee. Een te lage bandenspanning zorgt voor een hoger brandstofverbruik. De bandenspanning wordt ook een integraal onderdeel van de APK-keuring.
Een te lage of te hoge bandenspanning heeft een aantal negatieve gevolgen voor de rijveiligheid en het rijcomfort. Hieronder worden deze kort weergegeven:
- Een bandenspanning die 25% te laag is verhoogt de rolweerstand met 10%, waardoor het brandstofverbruik met circa 2% toeneemt;
- Een te lage of te hoge bandenspanning zorgt voor een verminderde grip op de weg. Dit betekent een langere remweg en een hogere slipkans;
- Een te lage of te hoge bandenspanning verhoogt de kans op klapbanden;
- Door een te lage bandenspanning is de auto minder goed in staat onregelmatigheden in het wegdek op te vangen;
- Door een te lage of te hoge bandenspanning wordt de wegligging verminderd en bij een juiste bandenspanning is het stuurgedrag optimaal;
- Een te hoge bandenspanning zorgt voor een verkeerde slijtage van uw banden.
Alle banden in dit overzicht zijn Veilig, Zuinig en Stil. Er is geen rangorde, omdat veilig, zuinig en stil verschillende eigenschappen zijn.
Per eigenschap is groen steeds de beste keus, geel een verantwoord alternatief.
Merk | Type | Veilig | zuinig | Stil |
Bridgestone | B-250 | geel | geel | geel |
Bridgestone | Turanza ER300 | groen | geel | groen |
Continental | ContiEcoContact 3 | groen | geel | groen |
Continental | ContiPremiumContact 2 | groen | geel | geel |
Continental | Sport Contact 2 | groen | geel | groen |
Dunlop | SP30 | groen | geel | geel |
Dunlop | SP Sport 01 | groen | geel | groen |
Dunlop | SP Sport FastResponse | geel | geel | groen |
Dunlop | SP Sport Maxx | geel | geel | groen |
Falken | Ziex ZE912 | geel | geel | groen |
Firestone | Firehawk TZ200 Fuel Saver | geel | geel | groen |
Firestone | Multihawk | geel | groen | geel |
Fulda | EcoControl | geel | groen | groen |
Fulda | Carat Progresso | geel | geel | groen |
Fulda | Carat Exelero | groen | geel | groen |
Goodyear | Vector 4 Seasons | groen | geel | groen |
Goodyear | Eagle Vector EV-2+ | groen | geel | groen |
Goodyear | DuraGrip | geel | groen | groen |
Goodyear | Eagle NCT5 | geel | groen | groen |
Goodyear | GT3 | groen | groen | groen |
Goodyear | OptiGrip | geel | geel | geel |
Hankook | Centum H720 | geel | groen | groen |
Hankook | Optimo K406 | geel | geel | geel |
Hankook | Optimo K715 | geel | geel | groen |
Hankook | Ventus V12 Evo K110 | geel | geel | groen |
Interstate | Touring IST-1 | geel | groen | groen |
Kumho | Ecsta SPT KU31 | geel | geel | groen |
Michelin | Energy Saver | geel | groen | geel |
Michelin | Primacy HP | geel | geel | groen |
Pirelli | P2500 Euro 4S | geel | geel | groen |
Pirelli | Cinturato P4 | groen | geel | groen |
Pirelli | Cinturato P6 | groen | geel | groen |
Pirelli | P6000 | groen | geel | groen |
Pirelli | P7 | groen | geel | geel |
Pirelli | Pzero Nero | geel | geel | groen |
Semperit | Comfort-Life | groen | geel | geel |
Semperit | Speed-Comfort | geel | geel | groen |
Semperit | Speed-Life | groen | geel | groen |
Toyo | Proxes CF1 | groen | geel | groen |
Uniroyal | Rallye 550 | groen | geel | groen |
Uniroyal | Rallye 680 | groen | geel | geel |
Uniroyal | RainSport 2 | geel | geel | groen |
Viking | Protech II | geel | geel | groen |
Vredestein | Quatrac 3 | groen | geel | geel |
Vredestein | Hi-Trac | groen | geel | geel |
Vredestein | T-Trac Si | geel | geel | geel |
Vredestein | Sportrac 3 | geel | geel | groen |
Yokohama | C.drive | geel | geel | groen |
Yokohama | AVS dB V500 | groen | geel | groen |
6. Bandenspanningstabel aanhangwagens en caravans
|
MAXIMALE WIELBELASTING (KG) |
LUCHTDRUK BAR/PSI | ||
145/80 10RF |
437 |
3,4/44 |
||
145/80R13 |
387 |
3,0/44 |
||
145/80R13 RF/XL |
425 |
3,4/49 |
||
155R13C6 |
515 |
3,8/55 |
||
155R13C8 |
600 |
4,5/65 |
||
165/80R13 |
487 |
3,0/44 |
||
185/70R13 |
530 |
3,0/44 |
||
185/70R13 RF/XL |
600 |
3,4/49 |
||
185/65R14 |
530 |
2,7/40 |
||
195/70R14 |
615 |
3,0/44 |
||
195/70R14 RF/XL |
710 |
3,4/49 |
||
205/70R14 |
690 |
3,0/44 |
||
195/65R14 |
580 |
3,0/44 |
||
185R14C8 |
850/900 |
4,5/65 |
||
195/65R15 |
615 |
3,0/44 |
||
205/65R15 RF/XL |
775 |
3,4/49 |
||
195/50R13 |
900 |
6,7/98 |
||
500X10 6C |
437 |
3,0/44 |
Banden...
Autobanden XL heeft alle merken en maten banden in zijn assortiment, omdat wij rechtstreeks inkopen kunnen wij alles zéér scherp aanbieden.
Bel of mail ons voor een scherpe prijs.
0642007674
Bij ons kunnen zelf u winterbanden- en zomerbandensets laten stallen tijdens het winter/zomer seizoen in ons Autobanden XL-hotel !!
Dus zijn je bandjes niet meer wel ? kom snel naar Autobanden XL ! XL banden voor een S-prijsje !